Podczas pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym dużo czasu poświęcam na opracowywanie lektur. Przygotowuję własne, ciekawe scenariusze zajęć wzbogacone o różnorodne metody i formy pracy. Do scenariuszy konstruuję karty pracy własnego pomysłu. Dzięki temu zajęcia są interesujące i uczniowie chętnie biorą w nich udział, a co za tym idzie - dużo czytają.
KONSPEKT ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH – KLASA II. Temat: Słuchanie wzorowego czytania baśni H. Ch. Andersena "Dziecię elfów". Wyodrębnianie zdarzeń i ocena postaci występujących w baśni. Swobodne wielozdaniowe wypowiedzi na temat baśni. Zabawa w teatr - inscenizowanie baśni w oparciu o scenariusz z podręcznika. Rozwiązywanie nietypowych zadań z treścią. Materiały i środki dydaktyczne:
- Egzemplarze lektury
- Portret pisarza
- Różne wydania baśni H. Ch. Andersena
- Podręcznik "Ja, Ty – My" część 4
- Indywidualne karty pracy dla uczniów
Umiejętności, postawy i przekonania uczniów:
- zna treść baśni i jej twórcę,
- potrafi uważnie słuchać czytany utwór
- umie wyodrębnić kolejne przygody bohaterki,
- potrafi ustalić kolejność zdarzeń,
- stosuje dłuższą wypowiedź na podstawie tekstu literackiego,
- umie sformułować zdania oceniające postępowanie bohaterów,
- jest wrażliwy na krzywdę innych i wykazuje chęć niesienia pomocy potrzebującym,
- zna cechy i warunki życia niektórych zwierząt,
- umie odróżnić cechy pozytywne i negatywne,
- potrafi wypowiedzieć się na temat poznanej baśni,
- umie pracować twórczo,
- czyta z podziałem na role,
- prezentuje swoje umiejętności i zdolności,
- umie wyrażać własne myśli, uczucia gestem i ruchem,
- potrafi wczuć się w rolę aktora,
- ma poczucie rytmu,
- wykonuje obliczenia,
- czyta tekst matematyczny ze zrozumieniem,
- rozwiązuje zadania tekstowe.
Sytuacje dydaktyczne:
- Rozwiązanie plątaninki literowej ( hasło: Hans Chrystian Andersen ).
- Informacje o Andersenie – nauczyciel przedstawia dzieciom sylwetkę autora baśni i podkreśla jego zasługi jako pisarza dla dzieci ( pokazanie portretu pisarza ). Nauczyciel powinien zwrócić uwagę na to, że twórczość Andersena jako bajkopisarza znana jest na całym świecie. Podkreślić należy, iż bohaterami baśni są dzieci, a także rośliny, zwierzęta czy różne przedmioty. Baśnie są napisane pięknym językiem i uczą, że dobro zawsze zwycięża zło. Uwypuklić należy fakt, że Andersen sam miał trudne i smutne dzieciństwo, dlatego swoimi baśniami chciał uszczęśliwić wszystkie dzieci, sprawić im radość.
- Gra dramatyczna.
Dzieci ilustrują ruchem rąk i ciała, gestem, mimiką sytuacje opowiadane przez nauczyciela, a związane z baśnią "Dziecię elfów" np.:
- Jesteś malutkim kwiatuszkiem, który budzi się do życia. Pomalutku rozwija się, swoją główkę odwraca do słońca, rozchyla płatki. Kwiat rośnie i rośnie, jest coraz większy i piękniejszy.
- Obok kwiatuszka na łące pojawiła się mała żabka, która wysoko i daleko skacze. Za nią skacze jej mama – gruba i ciężka ropucha. Żaby skaczą do jeziora i pływają bardzo zwinnie.
- Nad jezioro nadlatuje ptak. To jaskółka. Fruwa bardzo nisko, potem wyżej, jeszcze wyżej. Zatacza koła, frunie w prawo i w lewo. Jest już zmęczona, przysiada na gałęzi.
- Teraz stajesz się dziewczynką, którą zaczarowała zła wróżka. Zaczynasz zmniejszać się, malejesz coraz bardziej i zmieniasz się w maleńką, maciupeńką dziewczyneczkę.
Po zakończeniu zabawy nauczyciel pyta dzieci jakie postaci występowały w opowiadaniu. Zapisanie na tablicy nazw prezentowanych przez uczniów postaci: piękny kwiat, żaba, jaskółka, maleńka dziewczynka. Nauczyciel pyta uczniów z jaką baśnią te postaci im się kojarzą. Ustalenie, że jest to "Dziecię elfów".
- Zapisanie w zeszycie metryczki książki ( imię i nazwisko autora, tytuł utworu, nazwisko Ilustratora ) na podstawie egzemplarzy lektur rozdanych dzieciom.
- Słuchanie nagrania lub wzorowego czytania baśni . Wyjaśnienie niezrozumiałych słów i tytułu utworu.
- Zapoznanie się z odczuciami dzieci po wysłuchaniu tekstu baśni. Posłużenie się pytaniami pomocniczymi:
- Czy treść baśni była interesująca?
- Co wam się najbardziej podobało?
- Co was zasmuciło?
- Rozpoznawanie i zapisywanie nazw postaci z baśni, ukrytych w zagadkach i rebusach. Uzupełnienie zapisu o inne postaci z baśni / Odrobinka, ropucha, chrząszcz, rybki, motylek, mysz polna, jaskółka, kret, król elfów, kobieta, czarownica/. Podział postaci na: fantastyczne i realne
- Odczytanie fragmentu tekstu opisującego wygląd Odrobinki, obejrzenie ilustracji przedstawiającej Odrobinkę – próby ustnego opisywania Odrobinki.
- Przedstawianie za pomocą różnych technik plastycznych wydarzeń z baśni. Ułożenie ilustracji w odpowiedniej kolejności i nadawanie tytułów – zapis planu wydarzeń w zeszytach.
- Dokonywanie obliczeń i rozwiązywanie zadań z treścią związanych z przygodami Odrobinki.
- Wyszukiwanie fragmentów tekstu charakteryzujących poszczególne postaci. Określanie cech postaci w oparciu o wyrażenia zapisane na tablicy:
- Odrobinka – śliczna, delikatna, maleńka, biedna, delikatna, pomagająca innym, posłuszna.
- ropucha – brzydka, mokra, duża, stara, zła, odrażająca.
- chrabąszcz – wielki, nie mający swojego zdania.
- polna mysz – wymagająca, przemądrzała, mająca swoje zdanie, nie licząca się z innymi.
- kret – zarozumiały, ważny, samolubny, nie dbający o innych.
- jaskółka – dobra, zraniona, biedna, pomocna, umiejąca się odwdzięczyć.
- Przypomnienie słownictwa związanego z "teatrem": sztuka, przedstawienie, akt, autor, artysta, scena, widownia, kurtyna, sufler, scenariusz, rekwizyt.
- Podanie zasad pięknego czytania:
- czytamy głośno i wyraźnie,
- stosujemy zmianę tempa czytania,
- stosujemy zmianę siły i tonu głosu,
- stosujemy pauzy gramatyczne i logiczne.
- Wzorowe odczytanie przez nauczyciela scenariusza inscenizacji / ćw. nr 4 str. 114 / przy jednoczesnym śledzeniu tekstu przez uczniów.
- Przydzielenie ról. Czytanie tekstu przez uczniów pod kontrolą nauczyciela.
- Próby inscenizowania tekstu wg pomysłu uczniów.
- Zadanie domowe: Wymyśl inne, fantastyczne przygody Calineczki.
Poniżej podaję przykładowe zadania z treścią do wykorzystania podczas zajęć. Idąc po łące Calineczka widziała dużo pięknych kwiatów. Rosło tam:
- w 3 rzędach po 5 maków,
- w 7 rzędach po 4 rumianki,
- w 5 rzędach po 6 chabrów.
Nieopodal nad stawem zobaczyła jeszcze 12 kaczeńcy. Ile kwiatów razem widziała Calineczka? ..................................................................................................................... ..................................................................................................................... ..................................................................................................................... ..................................................................................................................... Odp:..................................................................................................................... ..................................................................................................................... ..................................................................................................................... Biegnąc ciemnymi korytarzami pod ziemią Calineczka pokonała długą drogę. Pierwszym korytarzem biegła 20 minut, drugim o 15 minut dłużej, a trzecim o 10 minut krócej niż drugim. Ile minut Calineczka biegła drugim korytarzem? Ile minut biegła korytarzem trzecim? Ile czasu Calineczka spędziła pod ziemią? ..................................................................................................................... ..................................................................................................................... ..................................................................................................................... Magdalena Szymska |